Programma

Ontvangst

09.00 - 09.30

Content brands: helden van de toekomst?

Programma
09.40 - 10.20

De wereld bevindt zich in een periode van grote verandering en ook binnen het marketingveld kantelen de uitgangspunten.
Merken moeten in beweging komen, want wie stil staat sneuvelt als eerste.
Maar ja, hoe spring je nu in op al die ontwikkelingen?
Wat zijn toekomstlijnen waar merken zich aan vast kunnen houden?
Hoe wordt jouw merk een content “held” en kom je voorbij de hype?
Tom Kniesmeijer zet de trends op een rij, in een even prikkelende als inspirerende lezing.

 Spreker: Tom Kniesmeijer

ING als Content Brand

Programma
10.20 - 10.50

Djemilah Dalhuisen geeft ons een kijkje in de content-keuken van ING. Ze vertelt ons wat de rol van (branded) content is binnen de totale communicatiestrategie.

Hoe ontwikkel je als merk goede en geloofwaardige content die relevant is voor de doelgroep? Hoe zorg je in zo’n grote organisatie, waarbij er op zoveel plekken content wordt gemaakt, dat alles bij elkaar optelt?

Wat zijn voor ING de uitdagingen en best practices? Haar verhaal wordt natuurlijk gelardeerd met een aantal succesvolle content voorbeelden.

Spreker: Djémilah Dalhuisen | ING

Paneldiscussie

10.50 - 11.15

Content marketing is hot. Iedereen springt op de content trein. Er wordt veel content gemaakt voor merken. En er wordt veel over dit onderwerp gediscussieerd.
Onder leiding van dagvoorzitter Ronnie Overgoor zullen panelleden aan de hand van een aantal stellingen rondom het thema "content brands: hype or hero” hun mening geven en met elkaar in discussie gaan.
Het panel bestaat uit 3 personen met veel ervaring – en een duidelijke mening! - op gebied van merken en content: Jos van den Bergh, Manager Marketing Communication bij Renault, Gijsbregt Brouwer, spreker, trendwatcher en expert op het gebied van sport, food en media en Nadine Ridder, ervaren merk, content en media specialist bij o.a. Vice, Tele2 en UM.

Koffie break

11.15 - 11.45

Parallelsessies Ronde I

11.45 - 12.25

Sessie 1: WE Fashion en GTST: van fictie naar werkelijkheid.

Om de harten van modebewuste vrouwen op een sympathieke wijze te veroveren, haakte WE Fashion aan bij RTL en Endemol Shine Nederland. Marly van der Velden - Nina Sanders in de soapserie Goede Tijden, Slechte Tijden - stond model voor de doelgroep. Medio oktober begon in GTST een speciaal geschreven verhaallijn rondom Nina. De actrice ontwierp in opdracht van WE Fashion de WE x Nina Party Collectie. Kijkers konden in GTST volgen hoe ze de kledinglijn maakte. Tijdens de grande finale in de aflevering van 16 november showde Nina haar collectie op de catwalk aan de modepers. De kledinglijn was vanaf dat moment ook te koop. Met dit innovatieve co-creatie concept werden fictie en werkelijkheid verweven. Tijdens het Branded Content Event presenteert Chantall Olthoff de succesfactoren en learnings van deze samenwerking.

Spreker: Chantall Olthoff | WE Fashion 

 

Sessie 2: Prachtige content steunt krachtige case

Mobiele telefonie is meer dan alleen bellen of een berichtje sturen. Het verbindt mensen met elkaar en kan zo een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Dat is de kracht van communicatie en dat wil Vodafone met de case 'Powerful Connections’ laten zien. Aan de hand van 8 mooie maatschappelijke verhalen die vanuit journalistiek oogpunt zijn benaderd, laat Vodafone samen met de TMG merken Vrouw, Metro en Vrij zien dat het met technologie bijdraagt aan een betere wereld.

Sprekers: Mirjam Brinks | Telegraaf Media Groep & Coos Kouwenhoven | Telegraaf Media Groep

 

Sessie 3: Bridging the gap between brand story & content stories
Hoe zorg je dat het gat tussen merkpositionering en contentstrategie wordt gedicht.

In deze sessie gaan we jullie meenemen hoe je het gat tussen merkpositionering en contentstrategie kan dichten. We noemen dit: ‘Storylining the brand’. Met deze aanpak ontstaat er op merkniveau een uniek verhaal zodat je vanuit een eigen perspectief content kan maken. En kun je door middel van subverhalen een mooi fundament leggen om je product -en serviceproposities te lanceren.
In de sessie maken we gebruik van praktische voorbeelden zodat je de inzichten uit de sessie goed kan toepassen op je eigen merk.

 Spreker: Gijsbrecht Vijn | Lemon Scented Tea

 

Sessie 4: Brands Finding Fans

In de muziek hebben we het niet over klanten, maar over fans. De relatie tussen een artiest en een fan is bijzonder, betekenisvol en heeft een diepe emotionele lading. 
Aan de hand een aantal recente cases geven we weer hoe je als merk onderdeel uit kan maken van die relatie.

Sprekers:  Thierry van Engelen | Universal Music Group & BrandsJoris Mathon | Universal Music Group & Brands

Parallelsessies Ronde II

12.25 - 13.05

Sessie 1: Het geheim van een legendarische branded content case: Legends of Gaming

Endemol Beyond presenteert samen met KPN de case ‘Legends of Gaming’, een nieuw game kanaal op YouTube (met o.a. Enzo Knol) en meteen een van de snelst gegroeide in Nederland ooit. Het eerste seizoen werd gemaakt in samenwerking met Samsung en KPN en deze case laat zien wat de samenwerking voor deze merken heeft gedaan en hoe je als merk op een relevante en slimme manier geïntegreerd kan worden in een productie die meer dan 10.000.000 organische views bereikt in de eerste twee maanden binnen een normaliter erg moeilijk bereikbare doelgroep.

Spreker: Frank de Wit | EndemolShine Beyond Nederland & Marlieke Lens | KPN

 

Sessie 2: Consumenten zijn verder dan merken!

De normvervaging tussen branded en editorial content is allang geaccepteerd door consumenten.
Marketing-vakidioten houden vaak nog krampachtig vast aan het verschil tussen editorial en branded content. Maar consumenten maken daar allang geen probleem meer van. Zij willen maar 1 ding: de juiste informatie 24/7 beschikbaar. De crux voor merken zit ‘m er in om op het juiste moment daar te zijn waar ze nodig zijn (‘moments first’). En als daar een commerciële wending bijzit of niet maakt niet uit. Consumenten filteren dat zelf wel. En juist dat filtermechanisme is er verantwoordelijk voor dat ALLE content (in welke vorm dan ook) een hero kan zijn voor merken.
Dolly van den Akker zal haar verhaal ondersteunen met contentvoorbeelden, onder andere uit de Allerhandecase.

Spreker: Dolly van den Akker | MPG.

 

Sessie 3: Gone in 60 seconds

Short form formats zijn dé missing link tussen TVC's en (TV) programma sponsoring. 100% ownable, direct portable naar andere kanalen en bijzonder kosten efficient. Niet vreemd dus dat beschikbare short-form slots op lineaire TV inmiddels 'hot property' zijn. Dave Kroon (Directeur Media Solutions) en Remco van Leen (Directeur Content) van SBS Broadcasting gaan live in gesprek over de kansen & voorwaarden voor succesvolle inzet van short form op TV.

Spreker: Dave Kroon | Sanoma|SBS & Remco van Leen | SBS Broadcasting

 

Sessie 4: De Toyota Hybrid Sing A Long Challenge; een unieke samenwerking van Sanoma | SBS, Havas en 538

Hoe kan je op een informatieve én leuke manier misverstanden en vooroordelen rondom je product aan de kaak stellen? Toyota legde de opdracht bij niet één maar bij twee media-exploitanten neer. Onderzoek en inzichten dienden als basis van de campagne invulling. Op welke manier heeft 538 een doorvertaling op radio gemaakt vanuit een bestaande print- en onlinecampagne van Sanoma? Om te zien hoe deze twee exploitanten samenwerkingspartners werden, nodigen we je van harte uit bij de parallelsessie van 538. Een presentatie die klinkt als muziek in de oren!

Sprekers: Roger Verdurmen | Sanoma Media, Michiel van der Valk | Talpa Radio & Martijn Jaartsveld | Havas Media

Lunch

13.05 - 14.00

Live pitch voor Branded Content ontwikkeling: hoe gaat dat in de praktijk voor Tele2?

Programma
14.00 - 14.50
Hoe beoordeel je branded content-voorstellen, als je als adverteerder eenmaal besloten hebt dit middel in te zetten om je merk of product te ondersteunen? Op basis van een content briefing van Tele2 pitchen Universal Music Group & Brands, TMG en Sanoma SBS hun idee voor een branded content-campagne. Cilesta van Doorn geeft je een samenvatting van deze briefing, waarna alle partijen hun ideeën presenteren. Tele2 vertelt je daarna welk concept het beste aansluit bij zijn gestelde doelstellingen en beoogde doelgroep.

Spreker: Danielle Snoeij | Tele2

Parallelsessies Ronde III

14.50 - 15.30

Sessie 1: Waarom Branded content voor Volkswagen HERO werd 

Hoe optimaliseer je jouw branded content campagne van concept naar relevante communicatie voor de doelgroep? Achtung! en BrandDeli geven in 30 minuten de do’s and don’ts aan de hand van de Memory Lane campagne voor Volkswagen. De Branded Content campagne is groots gemaakt door de juiste oplossingen voor creatie én distributie. Een prachtig voorbeeld van hoe bureau en exploitant samen tot één campagne kwamen waarin op een slimme manier veel bereik werd gegenereerd met pure verhalen.

Sprekers: Sven Vening | Achtung! & Eefje Gubbens | BrandDeli

 

Sessie 2: Rol van aandacht in branded content

De wereld van aandacht voor merken is oneerlijk verdeeld. Het ene merk krijgt makkelijk en veel publiciteit, het ander moet het met veel budget kopen. Branded content beweegt zich in het gebied daar tussenin. Wel gebruik maken van de impact van het verhaal, maar met meer sturing. In de presentatie op het congres gaan wij dieper in op hoe aandacht door middel van branded content werkt. Welke lessen leren diverse cases? Waar is branded content geschikt en minder geschikt voor?

Spreker: Willem Albert Bol | De Persgroep Nederland

 

Sessie 3: Crossmediale branded content – hoe vertaal je een concept effectief door van online serie naar de winkelvloer

Moderniteit relativeren met Twentse goedheid middels de verhalen van de oprichtster van de Zuivelhoeve Diane, dat is waar de Boer op met Diane om draait. Branded content die geloofwaardig een boodschap weet over te brengen, en daarmee een significant effect op bekendheid, imago en de aankoopintentie weet te verwezenlijken. Het verhaal van de Zuivelhoeve, de herkomst van de melk in de emmertjes yoghurt, zijn vastgelegd in een serie van zes documentaire stijl gefilmde video’s. Libelle, de grootste vrouwentitel van Nederland, bedacht, produceerde en verspreide de content. Op LibelleTV, columns in print, online artikelen en activatie on pack en op de winkelvloer.

Sprekers: Jasper Admiraal | Initiative Tomorrow & Natalie Verhoeff | Sanoma SBS

 

Sessie 4: V.V Samen Vooruit: Relevant en geloofwaardig een-tweetje tussen VI en ING

In deze sessie licht Zwarts toe hoe ING en Voetbal International als partners met een gezamenlijke ambitie rond het Nederlandse voetbal een cross mediaal content platform hebben gecreëerd. Waarbij het uitgangspunt was dat merkrelevantie en inhoud elkaar moesten versterken op een natuurlijke en aansprekende wijze voor voetballiefhebbers .

Spreker: Harold Zwarts | Voetbal International

Break

15.30 - 15.55

Showrunners: de hero’s in contentmarketing

Programma
15.55 - 16.25

We willen het allemaal: content maken die gelezen, beluisterd en bekeken wordt. Contentmarketingexpert Carlijn Postma helpt je op weg en neemt je mee in de methodiek van ‘mediadenken’. Waarmee je het verhaal van jouw merk net zo spannend en verslavend maakt als een steengoede tv-serie, zoals Suits of House of Cards. Daarbij gaat het om publiek-denken boven doelgroep-denken, de krachtige mix van media en marketing, en de onmisbare rol van Marketing Directors - die zich na deze sessie ‘showrunners’ mogen noemen.

Spreker:  Carlijn Postma | The Post

Resultaat live pitch Nespresso 2015: van idee tot impact

16.25 - 16.40

Tijdens het Branded Content Event 2015 was Nespresso opdrachtgever van de live pitch; op basis van een campagnebriefing pitchten 3 verschillende partijen hun idee voor een branded content concept. BrandDeli won. Wat is er de afgelopen 2 jaar gebeurd? Hoe werd een spannend idee een concreet plan? En hoe werd de impact van het verhaal achter de koffie gemaximaliseerd? Hoe reageerde het publiek? En tot slot, welke lessen kunnen uit deze case getrokken worden?

Spreker: Maureen Baas | Nespresso

Stop denken in zenden. Denk audience first. En vergeet ajb branded content. Plus vier andere learnings van mediamerken zoals VT Wonen en Linda. 

Bekendmaking winnaar Tele2 live pitch 2017

16.40 - 16.50

Afsluiting door dagvoorzitter

16.50 - 17.00

Netwerkborrel

17.00 - 18.00

Sponsors

  • Talpa Radio
  • BrandDeli
  • Clipit
  • De Persgroep
  • Endemol
  • Lemon Scented Tea
  • MPG Logo
  • RTL Nederland
  • Sanoma/SBS
  • TMG
  • Universal Music Group & Brands
  • Voetbal International

Partners

  • MarketingTribune Content
  • MarketingTribune Media
  • Marketingfacts