Over de spreker
Jordy Hubers is podcastmaker. Binnen iO is hij Podcast Creative en verantwoordelijk voor de succesvolle podcast De Verdwenen SS’er voor Nationaal Monument Kamp Amersfoort, die meer dan 1,5 miljoen downloads behaalde en vele (inter)nationale awards won.
Over de sessie
Waarom niemand geïnteresseerd is in jouw branded podcast, en hoe dat anders kan
Podcasts zijn interessant, geestig, ontroerend of spannend. Maar wanneer een brand een podcast maakt, gaat het vaak over de brand. Terwijl jouw podcast moet wedijveren met podcasthits en eigenlijk amper hiervan moet verschillen. Waar moet een goede branded podcast aan voldoen?
4 vragen aan Jordy
Wat is de grootste uitdaging voor marketeers in 2025 en waarom?
De grootste nieuwe uitdaging is de grootste oude uitdaging: hoe vind je de balans tussen merkenbouwen en performance marketing? De laatste jaren zijn de jaren van performance marketing, maar veel merken zijn erachter gekomen dat echte inhoud toevoegen aan je merk toch wel handig is. En wat dan concreet in 2025 uitdagend is, is de vraag: in welke vorm giet je je merkboodschap? In reclamevorm? Content? En indien content, welke content? En op welke manier? Ik zou zeggen: kijk eens naar podcasts.
Welke rol speelt AI in content toepassingen?
Inmiddels de allergrootste bijrol. De hoofdrol blijft voor het idee. Maar aan de productiekant zie je dat alle deelprocessen binnen contentproductie door AI zijn veranderd. Van het scripten tot het opnemen. Video podcasts monteren waren een paar jaar geleden in de basis nog een behoorlijk corveeklus. Immers, het camera standpunt bij de juiste spreker plaatsen was in de voormontage altijd wat simpel handwerk. AI zorgt ervoor dat dat seconden werk is. Dat is goed nieuws. Want hoe beter we in de executie geholpen worden door AI, hoe meer tijd we overhouden voor het echte werk: een goed idee.
Speelt Nederland daarin een voortrekkersrol of komt de inspiratie vooral uit het buitenland?
We doen lekker mee in Nederland, maar ik ben bang dat we toch heel veel naar Azië en de Verenigde Staten moeten blijven kijken voor inspiratie. Europa loopt momenteel in veel sectoren achter. Voordeel van ons vak is dat je direct goede ideeën uit het buitenland kunt kopiëren. Van alle nieuwe AI-toepassingen die doorbreken, komen voor mijn gevoel de meeste toch uit de VS. Wat op zich geen ramp is, want al die tools zijn vrijwel tegelijk overal ter wereld toegankelijk en kunnen we dus inzetten voor onze klanten.
Waarom moet marketingminded Nederland naar het Branded Content Event en dan vooral naar jouw sessie?
Drie redenen:
• Ik zal vooral inzoomen op podcasts. Daar ligt mijn specialisme. Ik weet uit eigen ervaring wat wel en niet werkt.
• Je wil thuiskomen met een kleine ‘goody bag’. Daar zorg ik voor. Inhoud is een verrassing.
• Na mijn presentatie weet je één ding zeker: het moet nooit over jouw merk gaan. Je moet vooral iets maken voor jouw doelgroep.