BCE24: ‘Creativiteit reclamebureaus is ook met intrede AI-tools nodig’
februari 27, 2024BCE24: ‘Je wilt verliefd kunnen worden op iemand, niet op iets’
februari 29, 2024BCE24: 'Marketeer is bruggenbouwer tussen doelgroep en bedrijf'
Martijn van Lieshout is Directeur B2B Marketing bij VodafoneZiggo en Emma de Graaf is er Content & Communicatie Specialist B2B Marketing. Tijdens het Branded Content Event editie 2024 op dinsdag 19 maart in MediaPlaza Utrecht vertellen zij hoe zij met videocontent het merk VodafoneZiggo verder ontwikkelen dan ‘alleen’ mobiele telefonie.
Oktober 2023 lanceerden Vodafone Business en Business Insider samen een videoserie voor ondernemers, genaamd #techtalks, met als doel ondernemers laten zien dat Vodafone Business hen als partner kan helpen hun uitdagingen te tackelen, dankzij de inzet van technologie. In deze talk hoor je meer over deze serie, het format en de belangrijkste lessen.
Ter nadere kennismaking stelde de redactie van MarketingTribune hen enkele vragen:
Wat is de grootste uitdaging voor marketeers in 2024?
'De rol van elke marketeer is bruggen te bouwen tussen mensen uit een doelgroep en zijn bedrijf. De uitdaging daarbij is om je klant beter te kennen dan je concurrentie doet en beter te begrijpen wat de klant nodig heeft dan de klant zelf, en op basis van die informatie altijd relevant te zijn. En juist dat is in 2024 een uitdaging: met zoveel tools en mogelijkheden tot onze beschikking, is het verleidelijk te denken dat het gaat om tools, terwijl je de klant en de bedrijfsdoelstellingen juist niet uit het oog mag verliezen.'
Welke rol speelt AI in contenttoepassingen en speelt NL daar een voortrekkersrol in of moeten we over de grenzen kijken voor inspiratie?
'AI speelt momenteel al een aanzienlijke rol in contenttoepassingen, denk maar aan de vele mogelijkheden voor contentcreatie met onder meer ChatGPT. Als VodafoneZiggo proberen we daar al het een en ander in. Zo zijn we al met Machine Learning bezig: het herkennen van patronen en mogelijke segmenten in data die ons helpen de klant beter te begrijpen. Daarnaast gebruiken wij ook Generative AI. Dit helpt ons content nog beter toe te spitsen op de klant en briefings eenvoudiger te maken. Juist in B2B willen wij meer emotie overbrengen, en hoe mooi is het als je dat al in de briefing mee kunt geven. We kijken ook zeker over de grens, omdat we een internationaal bedrijf zijn en juist daarom ook mogelijkheden over de grens tot onze beschikking hebben. Tot slot zijn er ook een aantal mensen die op basis van hun eigen interesse nog een stuk verder in de toepassing van AI gaan, bijvoorbeeld collega-marketeer Sven Fase die met behulp van AI een persoonlijk knuffelvriendje voor zijn gehandicapte zoon maakte: Tom, de sprekende AI-knuffel voor kinderen met een beperking.'
Waarom moet marketingminnend Nederland naar het Branded Content Event komen en dan natuurlijk ook nog eens specifiek naar jullie sessie?
'Contentmarketing kun je morgen mee beginnen. Op het event zie je wat de belangrijkste stappen zijn om dit toe te passen binnen jouw organisatie. En wat onze sessie betreft: we doen veel klantonderzoek en weten daardoor goed waar klanten behoefte aan hebben. Toch is het ook voor ons nog altijd uitproberen en experimenteren wat dan precies wel en juist niet werkt in hoe wij contentmarketing inzetten. In onze sessie laten we zien hoe we dit met #techtalks hebben aangepakt en welk resultaat ons dit opgeleverd heeft. En natuurlijk ook: hoe elke contentmarketeer daarvan kan leren, zodat ook jij een brug kan slaan tussen wat jouw klanten nodig hebben en wat je te bieden hebt.'