BCE2024: ‘Het is waardevol en leerzaam om met vakgenoten kennis en inspiratie uit te wisselen’
februari 22, 2024BCE24: ‘Marketeer is bruggenbouwer tussen doelgroep en bedrijf’
februari 29, 2024BCE24: 'Creativiteit reclamebureaus is ook met intrede AI-tools nodig'
Vandaag over drie weken vindt het Branded Content Event editie 2024 plaats. Marco Gijsen, Director (AI-assisted) Strategie & Creatie bij Ad Alliance, is een van de vele sprekers die dag. Zoals zijn functietitel al doet vermoeden is hij dagelijks met AI bezig. De titel van zijn presentatie luidt dan ook: ‘Concrete toepassing van AI in branded content op tv.’
Bij Ad Alliance geeft Marco leiding aan Ally, de creatief strategische bondgenoot binnen Ad Alliance. Het team bestaat uit ruim 30 strategen, creatieven en campagnemakers en samen verzorgen zij de maatwerkcampagnes binnen Ad Alliance. De adverteerdersbriefing vormt daarbij het uitgangspunt. Generatieve AI-tools voegen veel creatieve en productionele slagkracht toe aan de concepten en uitvoering van de televisie en digitale campagnes.
Wat is de grootste uitdaging voor marketeers in 2024?
Een van de grootste uitdagingen is de juiste mix bepalen van de creatieve verruiming of productionele efficiency door toepassing van AI-tools enerzijds en de houdbaarheid van reguliere businessmodellen van de bestaande reclamebureaurelaties. De creativiteit van reclamebureaus is ook mét de intrede van AI-tools nodig, het goede idee wordt toch meestal verzonnen door een menselijke creatief, zeker als het om humor en daarnaast ook ethische en juridische kaders gaat
Welke rol speelt AI in contenttoepassingen en speelt NL daar een voortrekkersrol in of moeten we over de grenzen kijken voor inspiratie?
In het targeted video-advertising-veld volgen nieuwe ontwikkelingen zich in snel tempo op. AI is niet meer weg te denken en we staan aan de vooravond van de definitieve implementatie van Addressable TV. In onze visie is AI de sleutel om bijvoorbeeld de productionele meerkosten van meerdere versies te compenseren. Dit gaat op voor Addressable TV (bijvoorbeeld elke provincie een tv-commercial in het eigen dialect), maar ook voor billboards bij hele specifieke programmaparels in de haarvaten van ons portfolio (zoals een specifiek billboard voor inzet bij Deadliest Catch op Discovery en/of een aparte versie bij Jamie Oliver op 24Kitchen). Mijn observatie is dat er uit het buitenland nauwelijks voorbeelden van gesegmenteerde creativiteit komen van de toepassingen van AI in ATL-TV-campagnes. Ik verwacht dat de komende Cannes Lions veel mooie nieuwe voorbeelden een podium gaat geven.
Waarom moet marketingminnend Nederland naar het Branded Content Event komen en dan natuurlijk ook nog eens specifiek naar jouw sessie?
In onze filosofie zijn AI-tools altijd een toevoeging op menselijke expertise en kunde. Wij genieten van de technologische voortuitgang van de generatieve AI-tools en zijn bovenal geïnteresseerd in de praktische toepasbaarheid, binnen de juridische en ethische kaders. Branded content-campagnes worden steeds belangrijker als brug tussen awareness en de vurig gewenste merkvoorkeur. Binnen Ad Alliance experimenteren we met het inzetten van AI-tools voor zulke campagnes. Wat begon als een pionierende teen in het water met AI-billboards van Rivella rondom B&B Vol Liefde, ontwikkelde zich tot recorddonaties voor stichting Make-A-Wish in RTL Boulevard met door AI gegenereerde afbeeldingen en het mogelijk maken van duurzame productiemethodes voor het omvangrijke Vinted-partnership. Een samenwerking in en rondom maar liefst zes(!) RTL/Videoland-programma’s, waar de productie veel effectiever is uitgevoerd door de combinatie van AI en een Virtual Production Screen. Onze ervaring leert ons dat AI, mits goed ingezet, kan leiden tot creatieve én productionele slagkracht en kostenreductie. Bij deze ervaringen, leermomenten en inzichten sta ik uitgebreid stil in de sessie.