BCE24: ‘Relevant zijn als merk is een antwoord bieden op dingen waar je doelpubliek van wakker ligt’
februari 20, 2024BCE24: ‘Creativiteit reclamebureaus is ook met intrede AI-tools nodig’
februari 27, 2024BCE2024: 'Het is waardevol en leerzaam om met vakgenoten kennis en inspiratie uit te wisselen'
Bram de Leeuw is Creative Strategy Director &C the BrandStudio en een van de sprekers tijdens het Branded Content Event. Hij hoopt het in 2024 ‘een beetje luchtig te houden’.
‘De wereld staat op z’n kop en is volop in beweging, we leven in een bizarre tijd, met polarisatie die al voelbaar is in je eigen achtertuin en dan staan we ook nog eens aan het begin van misschien wel de meest impactvolle technologische innovaties die we ooit als mens zullen ervaren. Er is veel gaande en er heerst een zekere onrust en angst. Juist nu, en nu zelfs meer dan ooit, geloven wij in de kracht van herkenbare, goed verteerbare, en vooral ‘entertaining’ branded content, met een relativerende knipoog naar het echte dagelijkse leven. En dat blijkt ook. Aan de hand van een aantal cases laten we zien hoe wij met &C The BrandStudio de juiste snaar bij onze audiences raken door herkenbare insights te vertalen naar toegankelijke en pakkende campagnes, die vooral en bovenal ook leuk zijn om naar te kijken.’
Wat is de grootste uitdaging voor marketeers in 2024?
Binnen ons vakgebied van branded content creators is een van de grotere uitdagingen hoe we een steeds meer kritisch wordende en selectieve doelgroep kunnen blijven boeien en raken met content; hoe vangen we de aandacht en hoe kunnen we die vasthouden, als is het maar voor even.
Met de enorme toegang tot informatie en een overvloed aan content die er online te halen valt, is het wat ons betreft essentieel om creatieve, authentieke en waarachtige strategieën te ontwikkelen die echt resoneren met de doelgroep. Consumenten gaan steeds kritischer op zoek naar content die relevant, authentiek en waardevol voor hen is en vooral ook gewoon leuk en entertaining is om naar te kijken. Wij, zowel marketeers als de makers, moeten dus voortdurend creatieve strategieën en concepten ontwikkelen die er uit springen en impact maken; en waarmee je als merk echte connecties kunt maken met je audiences, als is het maar voor eventjes.
Welke rol speelt AI in contenttoepassingen en speelt NL daar een voortrekkersrol in of moeten we over de grenzen kijken voor inspiratie?
Er wordt natuurlijk heel veel en overal geëxperimenteerd met AI-toepassingen en vooral ook binnen onze industrie. En dat gaat over alle grenzen heen. De mogelijkheden en toepassingen zijn wat dat betreft nog niet te overzien. Zo wordt AI al volop ingezet als tool om bijvoorbeeld analyses te maken waarmee je diepe inzichten kunt verkrijgen in het gedrag en de voorkeuren van consumenten, waardoor er nog meer gerichtere en gepersonaliseerde content gemaakt kan worden; en ook om content te optimaliseren voor verschillende kanalen en doelgroepen. Daarnaast worden AI-gestuurde chatbots en virtuele assistenten steeds meer ingezet om klantinteracties te verbeteren en gepersonaliseerde ervaringen te bieden, waarmee je merkloyaliteit kunt opbouwen. Binnen &C zijn we tegelijkertijd ook aan het experimenteren met hoe je AI als extra dimensie ook echt onderdeel kunt maken van een creatieve contentstrategie.
Waarom moet marketingminnend Nederland naar het Branded Content Event komen en dan natuurlijk ook nog eens specifiek naar jouw sessie?
Branded content is steeds meer een vast onderdeel van de marketingmix en marketeers zien steeds meer het belang en de kansen om met branded content verdiepende storytellingcontent te maken die echt positief impact kan maken op de merkperceptie en de connectie met de doelgroep. Een vast terugkerend Branded Content Event draagt hier zeer zeker aan bij en het is waardevol en leerzaam om met vakgenoten kennis en inspiratie uit te wisselen.
Als &C zijn wij een niche contentmerk en -uitgever en we willen heel graag delen met onze vakgenoten hoe we impactvolle brandedcontentcampagnes en strategieën maken, door juist altijd heel dicht bij ons DNA te blijven: herkenbare, light hearted, goed verteerbare en vooral entertaining branded content, met een relativerende knipoog naar het dagelijkse leven. Laten we het vooral ook een beetje luchtig houden.