Simone Krouwer (Keynote BCE20): ‘Consument raken blijft lastig’

Het Branded Content Event staat weer voor de deur. We blikken vast vooruit met een van de sprekers: Simone Krouwer, merkonderzoeker aan de Universiteit van Antwerpen.

Branded Content Event met als thema ‘make content great again’ vindt plaats op donderdag 6 februari in de nieuwe evenementenlocatie Amsterdome. Ga hier naartoe voor meer informatie.

Wat kunnen we verwachten van je talk?

Ik houd zelf van no-nonsense presentaties met concrete inzichten die je vervolgens zelf kunt toepassen. In mijn presentatie deel ik daarom praktische onderzoeksinzichten, met daaraan gekoppeld concreet advies voor het inzetten van native advertenties op nieuwswebsites. Organisaties krijgen zo beter zicht op of, wanneer, waarvoor en hoe ze het beste gebruik kunnen maken van native advertenties.

Wat is voor marketeers in 2020 de grote uitdaging op het gebied van branded content?

Daadwerkelijk de consument raken met branded content. Niets nieuws, maar het blijft lastig. Ik zie nog te vaak dat merken content gebruiken om een mooi weer-verhaal te brengen, dat is bedacht vanuit hun eigen comfortzone, in plaats van écht vanuit het kritische standpunt van de consument te denken. De zwaar bekritiseerde YouTube-serie The Great Travel Hack van Shell is qua slappe insteek hierop geen uitzondering. Ik kom nog steeds branded content tegen waarbij merken toch weer hun eigen verkooppraatje in een verhaal door de strot van de consument willen duwen. Dat kan beter!

Van welke branded content-case ben je onder de indruk en waarom?

Ik luister veel naar podcasts en vind dat sommige merken fantastisch bezig zijn op het gebied van het creëren van eigen podcasts of gesponsorde onderdelen daarvan, om zo een relatie met hun doelgroep op te bouwen. Een mooi voorbeeld is Trained van Nike, met lifestyle- en sporttips voor trainers en atleten. Deze podcast biedt veel waarde aan de luisteraar, maar draagt ook direct bij aan het verkrijgen van nieuwe leden voor de Nike Trainingclub.

Een goed voorbeeld van gesponsorde content in een bestaande podcast is Worklife van Adam Grant, die gaat over het verbeteren van jezelf op werk en de bredere bedrijfscultuur. De host -Grant- heeft zelf een select viertal bedrijven als sponsors geselecteerd, die als onderdeel van een aflevering vertellen hoe ze met bepaalde uitdagingen omgaan. Dit zijn écht verhalen vanuit de medewerker en dus geen platte verkooppraatjes. Op die manier positioneren deze bedrijven zich als betrokken werkgevers.

Welk misverstand over branded content moet de wereld worden uitgeholpen?

Dat de beste branded content altijd groots, multimediaal en dus duur is. Natuurlijk helpt het als je budget hebt om een prachtige documentaire te maken, maar de recente Shell-case laat zien dat een groot budget geen garantie voor succes is.

Ook met een simpel gesponsord artikel kun je veel bereiken, mits het waardevolle inhoud bevat en onderdeel is van een bredere strategie.

Hoe ga jij de twijfelende marketeer overhalen om toch naar Branded Content Event te komen?

Ik denk dat het thema ‘make content great again’ sowieso veel marketeers aanspreekt. Welke marketeer droomt hier nu niet van? Ieder inzicht dat hieraan bijdraagt is waardevol.

Dit is een artikel van MarketingTribune. Lees hier meer over Simone en haar presentatie op het Branded Content Event.

Bestel je ticket