Rick van Dorst is ‘Contentmaker en -bewaker’ bij Canon. Tijdens zijn presentatie op het Branded Content Event 2023 gaat hij in op de branded content-aanpak van Canon in en rondom het tv-programma ‘Het Perfecte Plaatje’.
De vragen die Rick van Dorst van Canon hoopt te gaan beantwoorden voor de bezoekers van zijn sessie zijn: Hoe maximaliseer je het effect van branded content en creëer je meerwaarde voor je merk? Een korte kennismaking.
Er is steeds vaker sprake van een compleet ecosysteem voor branded content. Dus dat alle content gestructureerd op elkaar wordt afgestemd. Herken jij die trend?
Ik zou niet spreken van een trend. Ik zie het meer als multimediaal campagnedenken waarbij branded content via de daarvoor gekozen media meer en meer onderdeel uitmaakt van de middelenmix.
Slokt BC een steeds groter deel van het marketingbudget van Canon op?
Nee, dat niet. Vanuit Canon wordt branded content al langer gemaakt en ingezet. Persoonlijk geloof ik bijvoorbeeld niet in platte productadvertenties met Canon als afzender. Ik geloof veel meer in content waarbij een gebruiker zijn eigen ervaringen met een Canon-product deelt met de doelgroep waar wij ons op richten, bijvoorbeeld via gebruikerservaringen/reviews in specifieke media, via influencers of via het neutrale online retailkanaal. Relevantie, geloofwaardigheid en vooral een eerlijke mening van een gebruiker staan hierbij centraal.
Wat is het effect van jullie branded content en hoe meet je dat?
De branded content die we met het tv-programma Het Perfecte Plaatje hebben ingezet heeft zeer goed gewerkt. Vanaf het eerste seizoen hebben we, parallel aan het programmaonderzoek, elk jaar onderzoek laten verrichten naar onder meer de effecten van de branded content. Uit dit onderzoek komt duidelijk naar voren dat kijkers van het programma een aanzienlijk grotere merkvoorkeur en aanschafintentie hebben dan niet-kijkers, maar ook dat kijkers meer dan gemiddeld geïnspireerd zijn om te beginnen met fotograferen of om anders te gaan fotograferen en daarbij geholpen zijn met de content om dat te realiseren. Precies wat we als merk willen bereiken!
Is branded content de nieuwe reclame?
De kracht van branded content is dat je een commerciële boodschap over kunt brengen zonder commercieel over te komen, mits goed toegepast. Zolang de content relevant en geloofwaardig is, dan geloof ik zeker dat branded content voor veel meer merken van meerwaarde kan zijn en goed ontvangen blijft worden door het publiek.
Bron: MarketingTribune