Jordi van de Bovenkamp (keynote BCE20): ‘Humor geeft content veel meer effect’

Jordi van de Bovenkamp is een van de keynote speakers op het naderende Branded Content Event. In zijn keynote belicht hij dat humor volgens hem het állerbelangrijkste ingrediënt is om een ‘commercieel gerecht’ te maken wat behapbaar is, deelbaar en na te maken.

In welke fase zitten we volgens jou met branded content: wat is de status van dit fenomeen?

‘Mooi gezegd; fenomeen. Dat hebben jullie zelf verzonnen hè? Volgens mij zitten we nu in een fase waarin de scheidingslijn tussen authentiek versus gemaakt onder een enorm vergrootglas ligt dankzij een kritisch wordende kijker. We leiden de kijker op door de vele vormen van content voor te schotelen; er ontstaan nu voorkeuren en worden lessen getrokken. Met andere woorden; het écht luisteren naar wat de fan of consument wil is een zogenaamde hot topic anno 2020.’

Is branded content voor veel marketeers al echt onderdeel van de marketingstrategie en zo ja, hoe uit zich dat?
‘Dat is volgens mij een beetje klant afhankelijk, ik weet niet of het een standaard onderdeel is van elke strategie. Zelf vind ik ook het verschil tussen overige communicatievormen en branded content vrij troebel worden.’

Wat zijn significante voorbeelden van briljante branded content volgens jou en waarom?
‘Red Bull speelt al jaren op Champions League niveau als het gaat om branded content en de zet van Albert Heijn om Appie Today te lanceren vind ik ook slim. Met “Flesse met Vjeze” als persoonlijke uitblinker.’

Is branded content geaccepteerd door het publiek of zijn er nog blokkades?
‘Branded content is zeker geaccepteerd, maar doordat het publiek langzaamaan de transitie maakt naar “maker” worden ze terecht ook kritischer.’

Wat is in het kort jouw verhaal op BCE en waarom is dat van belang?
‘We missen soms de essentie van verhalen en het gemak waarmee verhalen gedeeld kunnen worden. Humor en iets om te lachen vergroot deelbaarheid significant. Begrijp me niet verkeerd, echt niet álles hoeft een dijenkletser te zijn. Maar ik mis soms wel wat luchtigheid aan vormen van content.’

In zijn presentatie belooft Van De Bovenkamp veel voorbeelden van goede humor. ‘Zo hoop ik de zaal een beetje te kunnen laten lachen en achter te laten met een gevoel van: Dat ga ik op wat voor wijze dan ook implementeren in mijn organisatie, project of privé-leven.’

Dit is een artikel van MarketingTribune. Lees hier meer over Jordi en zijn presentatie op het Branded Content Event.

Houd me op de hoogte