Huib van Bockel (keynote BCE20): ‘Weinig merken begrijpen content echt’

Huib van Bockel, founder van Tenzing Natural Energy en oud-marketeer bij onder meer Red Bull en Unilever, is een van de keynote speakers op Branded Content Event. We vroegen hem naar Max Verstappen, uitdagingen en wat we kunnen verwachten van zijn talk.

Huib van Bockel heeft een lange staat van dienst in de wereld van marketing en reclame. Hij startte zijn loopbaan bij Unilever, waar hij zes jaar lang werkzaam was als senior brand manager. Daarna werkte hij als hoofd marketing en social media bij MTV en meest recent (acht jaar lang) als hoofd marketing NL, UK en Europa bij Red Bull. In 2016 startte hij in Londen zijn eigen bedrijf Tenzing Natural Energy, een duurzaam alternatief voor synthetische energydrinks.

Hij vertelt: ‘Ik ben altijd gek geweest op evenementen, media en content. Activaties die echt iets voor mensen betekenen is niet alleen het mooiste om te bedenken en realiseren, maar verwezenlijkt ook de beste resultaten. Ik heb dat dan ook veel gedaan: bij Unilever was ik bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de Unox Nieuwjaarsduik, bij MTV voor TMF ID en de TMF Awards. Bij Red Bull was ik onder meer verantwoordelijk voor de Air Races en heb ik met veel artiesten en atleten samengewerkt. Ik heb zelfs Max Verstappen op 12-jarige leeftijd voor Red Bull getekend en daar een boek over geschreven: The Social Brand.’

Wat kunnen we verwachten van je talk?

Wat content nu echt betekent en wat het voor je merk kan betekenen. Het is alweer tien jaar een buzzword, maar er zijn maar weinig merken die content echt begrijpen en er het meeste resultaat uithalen. En dat is zonde, want het is een bijzonder krachtig instrument.

Wat is voor marketeers in 2020 de grote uitdaging op het gebied van branded content?

Het wordt alleen maar drukker: meer platforms, zie nu ook de groei van TikTok, en meer merken die content willen maken. De uitdaging voor marketeers is dus een continue stroom aan content maken waarbinnen jij dan niet alleen jouw merkverhaal over de bühne moet zien te brengen, maar dat dit ook nog eens de moeite waard moet zijn om een paar minuten van iedereens tijds vast te houden.

Van welke branded content-case ben je onder de indruk en waarom?

De lancering van de Tesla Cybertruck. Alles wat Elon Musk doet is consistent en, ik zeg het niet snel, briljant. Ook de hele discussie rondom het breken van het glas van de truck: was dat opgezet of niet? Dat brengt weer een hele stroom aan content en aandacht met zich mee. Geweldig en bovendien effectief.

Welk misverstand over branded content moet zo snel mogelijk de wereld uit worden geholpen?

Het belangrijkst is dat je iets moet doen, om daar vervolgens weer content van te maken. Een groot verschil met ‘gewoon weer een filmpje’ maken. De meeste content die ik tegenkom, is gewoon een lange reclamecommercial die op YouTube wordt gezet.

Wat is bij Red Bull je grootste marketinglearning geweest?

Dat het zoveel makkelijker is om voor één bedrijf met één merk en bijna zelfs één product te werken. Je hebt dan één cultuur, merkverhaal en strakke organisatie om neer te zetten. Zoveel beter dan allerlei verschillende merken te managen zoals bijvoorbeeld bij Unilever, waar mensen maximaal drie jaar op een merk werken en dan veranderen van Axe naar Unox. Dan is het moeilijk om consistentie te verwezenlijken. En consistentie in dit drukke medialandschap is belangrijk.

Hoe ga jij de twijfelende marketeer overhalen om toch naar Branded Content Event te komen?

Hoe kun je in godsnaam iets zeker weten in een creatief, innovatief en constant veranderend vak als marketing? Twijfelende marketeers zijn nieuwsgierig en willen zich continu ontwikkelen, dus die hoef ik niet over te halen. Belangrijker is: hoe kunnen we de mensen overhalen die alles al denken te weten?

Dit is een artikel van MarketingTribune. Meer lezen over Huib en zijn sessie op het Branded Content Event 2020? Kijk dan hier.
Houd me op de hoogte