‘Hoe verdien je aandacht op social media?’

Het einde van het jaar nadert en dat betekent ook dat we ons langzaamaan kunnen opmaken voor het Branded Content Event, donderdag 1 februari in DeFabrique te Utrecht. Een van de sprekers is Komala Mazerant van de Hogeschool Rotterdam. Wat kunnen we verwachten van haar talk?

Mazerant werkt sinds 2014 als hoofddocent bij de opleiding Communicatie van de Hogeschool Rotterdam en is daar verbonden aan kenniscentrum Creating010. Samen met docenten, studenten en het beroepenveld doet ze onderzoek naar contentcreatie in online netwerken. De effectiviteit van branded content in sociale media is daarbij het centrale onderwerp.

Waarom heb je ‘ja’ gezegd om te komen spreken op het BCE?
Mijn collega’s en ik doen praktijkgericht onderzoek; het richt zich echt op vraagstukken uit de praktijk. Een van de dingen waar professionals tegenaan lopen is dat het steeds moeilijker wordt om organisch bereik op social media te realiseren. Je kunt aandacht kopen met advertenties, maar hoe verdien je aandacht op social media? Twee jaar lang hebben we hier onderzoek naar gedaan in het project The Network is the Message. En ik vind het belangrijk dat we onze bevindingen teruggeven aan de praktijk, het Branded Content Event is daarvoor het perfecte podium.

Wat kunnen we van je talk verwachten?
Veel voorbeelden uit de dagelijkse praktijk over hoe merken inhaken op social media. Maar bovenal ga ik laten zien welke content scoort, en welke niet. Ook geef ik handvatten hoe je je contentstrategie slim kunt inzetten. Het is ook een sneak preview op ons boek dat eind februari in de winkels ligt.

Wat is je favoriete branded content case en waarom?
Mijn favoriete inhaker blijft toch wel de Sint-stunt van Coolblue in 2015. Er was groot nieuws: Coolblue zou worden overgenomen en kwam met een persconferentie naar buiten. Er was een bod gedaan van een grote buitenlandse speler, dat ze eenvoudigweg niet konden weigeren. Al snel bleek dat niemand minder dan de goedheiligman achter deze overname zat en hij maar liefst één miljard pepernoten had neergeteld. Ze werkten al jaren samen, en nu zou Sinterklaas in de piekperiode als ‘ad sinterim’ worden toegevoegd aan het managementteam. Ik vind het een prachtig voorbeeld. Niet voor niets won Coolblue hiermee ook de De Beste Social Media Awards.

Wat is volgens jou de grootste misvatting op het gebied van branded content?
Het is niet zozeer de grootste misvatting maar meer een definitiekwestie: wat wordt er nu eigenlijk verstaan onder branded content? Sommigen zien het als content die voornamelijk entertaining is in plaats van content waar de commerciële boodschap de boventoon voert. Ik zie het meer als alle content waar een merk in voorkomt; dus zowel van bedrijven (brand generated) als van consumenten (user generated). Bij die laatstgenoemde hebben we het ook wel over geleefde verhalen: de ervaringen van consumenten met het merk. Branding is een samenspel van organisaties én consumenten.

Bestel tickets