[BC Event] Siemons: ‘Als de kwaliteit goed is, maakt het niet uit dat de content branded is’

MarketingTribune organiseert ook dit jaar weer het het Branded Content Event. Op 10 mei is Kelly Siemons, Manager Media van bol.com één van de sprekers in DeFabrique te Utrecht. Een korte introductie.

Kelly Siemons is ruim 4,5 jaar werkzaam bij bol.com. Heeft een digitale achtergrond (bureauzijde) en startte haar carrière binnen bol.com binnen het digital marketing team. Is daarna onderdeel geweest van het content marketing team en inmiddels is ze al bijna 4 jaar verantwoordelijk voor de strategie, inkoop en planning van media (off- en online) binnen bol.com. Vanuit die rol is ze ook betrokken bij de diverse (branded) content samenwerkingen binnen bol.com. Ze wordt enorm blij van het topic effectiviteit en is hier dan ook binnen bol.com veel mee bezig.

In de presentatie neemt Siemons ons mee in de reis die bol.com heeft gemaakt in de zoektocht naar de succesvolle inzet van branded content. Het verhaal bevat zowel de ups als de downs.

Branded content maakt een grote ontwikkeling door. Hoe zou jij de status ervan momenteel omschrijven?
Consumentengedrag verandert nog steeds in een rap tempo en trends volgen elkaar snel op. Branded Content is daarom ook continu in ontwikkeling. Het is belangrijk dat we steeds opnieuw bekijken wat er bij de consument speelt en wat de juiste plekken zijn om de consument te kunnen bereiken. Tegenwoordig is er een overvloed aan plekken waar de consument content kan consumeren. Opvallen en relevant zijn is dus belangrijker dan ooit!

Is BC voor jou als marketeer een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie en zo ja, hoe uit zich dat?
Absoluut. Branded Content is inmiddels een vast onderdeel van onze media- en communicatiestrategie. Er zijn immers bepaalde Merk imago KPI’s die we beter met Branded Content in beweging krijgen dan met grote ATL campagnes. Verbetering van ons merk imago, zorgt er uiteindelijk ook voor dat onze ATL campagnes beter renderen. Met Branded Content kan je net wat meer vertellen of inspireren, waardoor dit een mooie aanvulling is op onze middelenmix.

Wat zijn significante voorbeelden van briljante BC volgens jou en waarom?
Er zijn inmiddels veel voorbeelden van goede branded content. Een mooi voorbeeld is de samenwerking tussen Het Perfecte Plaatje en Canon. Een heel logische partnership die super relevant is. En ik ben zelf ook supertrots op “Het grote speelgoedboek” van bol.com.

Is BC geaccepteerd door het publiek of zijn er nog valkuilen/uitdagingen?
Het wordt geaccepteerd zolang het relevant is voor de consument/lezer. De uitdaging is om Branded Content te maken die voldoende branded is, maar daarmee niet de geloofwaardigheid en kwaliteit van je content naar beneden haalt. Zolang de kwaliteit van de content goed is, maakt het voor de consument ook niet uit dat deze Branded is.

Wat is in het kort jouw verhaal op BCE en waarom moet iedereen komen luisteren?
Ik ga jullie meenemen in de reis die wij gemaakt hebben in onze zoektocht naar het succesvol inzetten van branded content. Hierin deel ik niet alleen de ups, maar ook (want die waren er zeker) de downs!