[BC Event] Mirck: ‘Het publiek accepteert en omarmt jouw content pas als die steengoed en raak is’

Foto: Marieke Odekerken

MarketingTribune organiseert ook dit jaar weer het het Branded Content Event. Op 10 mei is Vincent Mirck, contentspecialist, trainer, spreker, auteur van het boek ‘Speel-skills’ één van de keynotes in DeFabrique te Utrecht. We stellen hem even voor.

Vincent Mirck (1975) helpt bedrijven met doeltreffend communiceren en creativiteit stimuleren. Hij is contentspecialist, trainer, keynote speaker en schrijver van het boek ‘Speel-skills’. Als redacteur produceert hij veel content (zowel tekst als video). Hij geeft trainingen over copywriting, storytelling, brainstormen en creatief denken. Hij legt graag links tussen verschillende werkvelden, bijvoorbeeld tussen het bedrijfsleven en de schone kunsten, of tussen marketing en muziek. Op geheel eigen wijze zoekt hij als spreker de interactie op met de zaal. In zijn spreekbeurten mikt hij op inspiratie, praktische tips en een glimlach. Een greep uit zijn werkgevers en opdrachtgevers: VodafoneZiggo, Rabobank, KPN, Matrix Fitness, a.s.r., KNVB, Frankwatching, Versdenkers.

Presentatie
In een interactieve uptempo spreekbeurt presenteert contentspecialist Mirck voorbeelden, trends en tips voor de toekomst van branded content. De komende jaren zullen veel vragen van jouw flexibiliteit en creatieve denkvermogen. Hoog tijd dus om te werken aan jouw speel-skills. Thema’s die langskomen: scrollytelling, gamification, kunstmatige intelligentie, trots en lef. Een frisse dosis inspiratie voor jouw volgende brainstorm of campagne.

Branded content maakt een grote ontwikkeling door. Hoe zou jij de status ervan momenteel omschrijven?
Merken moeten steeds harder vechten om aandacht. Oorzaken zijn o.a. de komst van ad-blockers en de Oost-Indische doof- en blindheid die mensen zich hebben aangeleerd zodra de push-reclame begint. Er is altijd wel een tweede scherm waar je jouw blik op kan werpen, er is altijd wel een reden om afgeleid te raken. Het is belangrijk naadloos aan te sluiten bij de leefwereld van de doelgroep en dus, naast je eigen verhaal, ook het verhaal van je doelgroep. De beste content schreeuwt niet ‘koop mij’. De beste content prikkelt de kijker/lezer/luisteraar/bezoeker met een gedachte, een verhaallijn of een geschetst beeld.

Betrek de media of platforms waar jouw doelgroep zich sowieso al thuis voelt. Haak daar aan.

Brouw die magische mix van het bereik en de likeability van het ene merk of medium, en het vakmanschap en de kunde van het andere bedrijf. Of organiseer een evenement waar meerdere bedrijven de beste contacten uit hun netwerk het podium op sturen. Creativiteit drijft op één essentieel talent: het open staan voor inspiratie, ongeacht waar die vandaan komt. Weet je met die nieuwe inzichten flexibel en inventief om te gaan, dan zit je geramd.

Is BC voor jou als marketeer een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie en zo ja, hoe uit zich dat?
Ik ben zelf contentspecialist, geen marketeer. Ik maak meestal corporate content voor de bedrijven die mij inhuren. Ik ben in mijn werk dus minder gefocust op de klanten (consumenten of bedrijven), maar vooral op alle andere doelgroepen: (potentiële) medewerkers, pers, politiek, maatschappelijke organisaties, volgers. Ik schrijf regelmatig corporate stories of contentstrategieën – en ik máák dus veel uiteenlopende content, zelf en in samenwerking met bureaus.

Branded content en contentmarketing zijn termen die al jaren rondgaan – en nog jaren zullen meegaan. Ze komen sommige vaklui inmiddels de neus uit, net als ‘purpose’ of hoe jij jouw bedrijfsdoel ook noemt. Toch is het duidelijk dat een goede basis nodig is voor een sterk verhaal. En alleen met een sterk verhaal óf een enorm creatieve vorm weet je mensen nog te boeien. Allerliefst met beide!

Wat zijn significante voorbeelden van briljante BC volgens jou en waarom?
Binnen Nederland word ik blij van merken als Efteling, Zeeman, Andrélon, Tony’s Chocolonely en Mr. Hop. En een klein Utrechts klusbedrijf, maar dat voorbeeld zal ik bewaren voor tijdens het Branded Content Event.

Efteling heeft zo’n goede, herkenbare, lichte toon in al hun communicatie. Ze zijn op dat vlak net zo verfijnd en detailgericht als in de bouw van hun pretpark. Ze maken van elke attractie die verdwijnt of verschijnt een mooi communicatiemoment. Ook maken ze voor verschillende doelgroepen branded content: voor ukkies, pubers, ouders. En tot slot: zelfs de mensen die je aan de lijn krijgt bij hun klantenservice klinken vrolijk en onbezorgd.

Zeeman heeft heel slim grenzen doorbroken. Eerst met de goedkoopste bruidsjurk van Nederland, maar ook hun urban kledingcollectie Skeer vind ik mooi bedacht en ijzersterk uitgevoerd. Stoere keuzes, juist voor zo’n merk voor de kleine portemonnee. Ze hebben echt een rol gegrepen die geen enkele concurrent blijkbaar aandurfde.

ASN Bank maakt indruk met hun reclames, maar ze hebben ook een mooi platform ‘Voor de wereld van morgen’, waarop tips en voorbeelden staan rondom duurzaam ondernemen. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen waar ze bijvoorbeeld antwoord geven op vragen als ‘Hoe duur is de natuur?’

De laatste edities uit de tv-reclamereeks van Andrélon mag je inmiddels gerust repetitief noemen, maar ze staan al jaren tussen mijn guilty pleasures. Ook op hun platforms en daarbuiten weten ze de doelgroep haarfijn tips te geven over relevante beautyzaken.

Tony’s is een vast waarde is veel toplijsten. En terecht. Ze houden vast aan een duidelijke verhaallijn en een speelse stijl, maar ze durven ook zelfkritiek toe te laten. Vooral van dat laatste kunnen veel merken nog wat leren. Hun creatieve vorm van de presentatie van hun jaarverslag is ook inspirerend.

Tot slot: Mr. Hop is een bedrijf waar je online bierpakketten kan bestellen. Zodra je met ze communiceert, heb je het idee dat je met een kameraad spreekt. De hele klantreis zit vol met knipogen, elleboogjes en raak advies. Of je ze nou via sociale media volgt of gewoon op de website de smaaktest doet of een doos drank bestelt zodra de dorst toeslaat. Proost!

Het moet korter voor jongeren, zeggen ze, maar mijn zonen kijken met gemak drie kwartier(!) naar een kletsende youtuber

Is BC geaccepteerd door het publiek of zijn er nog valkuilen/uitdagingen?
Het publiek accepteert om omarmt jouw content pas als die steengoed en regelrecht raak is. Geloof me, er bestaat geen gedoogbeleid voor matige of slechte content. Je hebt slechts enkele seconden de tijd om iemand te grijpen – en als dat eenmaal lukt, dan is die persoon best bereid om je uit te horen.

Ik hoor veel mensen roepen: alles moet ultrakort, want mensen nemen nergens meer de tijd voor. Dat geldt zéker voor jongeren, zeggen ze dan. Nou, dat ligt eraan, mijn puberzonen kijken met gemak drie kwartier naar een kletsende YouTuber, áls het maar gaat over dingen die hen boeit. En ook steeds meer mensen om me heen maken ellenlange wandelingen terwijl ze podcasts luisteren. Aflevering na aflevering! Ook ik heb wel eens een extra omweg genomen om tot het einde van een podcast te komen voordat ik thuis was. Of eigenlijk andersom: om het einde van de podcast te halen voordat ik thuis aankwam.

De uitdaging is om correct in te schatten welke boodschap het beste bij welke vorm past. Maar vergeet de eerste stappen van het proces nooit: doel en doelgroep. Pas daarná moet je aan de slag met boodschap en vorm.

Wat is in het kort jouw verhaal op BCE en waarom moet iedereen komen luisteren?
Creativiteit is de sleutel naar ijzersterke content. Nu en in de toekomst. Maar hoe stoom jij jezelf het beste klaar voor creativiteit?

Mijn doel is inspireren: ik zal de bezoekers een lijst voorbeelden en tips geven waar ze op verder kunnen bouwen. Ook werp ik een blik in de toekomst, op basis van inspirerende ontwikkelingen die ik zie en verwacht.

Ik neem je mee op een creatieve reis tussen microcontent en metaverse. Ik laat zien, horen en voelen hoe je een doelgroep prikkelt. Ik geef voorbeelden van pakkende verhalen, interessante insteken en gedurfde campagnes. We staan ook stil bij de kansen van data-gedreven werken, gamification en kunstmatige intelligentie.

Zit er binnenkort een robot-collega aan jouw bureau? En welk werk doet die dan? Gooit metaverse de hele bestaande online wereld omver? En hoe stimuleer jij jouw eigen ‘speel-skills’, zodat je tot betere ideeën komt?