[BC Event] De Vries Lentsch: De doelgroep heeft behoefte aan authenticiteit en echtheid

MarketingTribune organiseert ook dit jaar weer het het Branded Content Event. Op 10 mei is Anne Marije de Vries Lentsch, CCO-Chief Commercial Officer Hearst Netherlands één van de sprekers in DeFabrique te Utrecht. Een korte introductie.

Anne Marije startte haar carrière als marketeer van internationale media merken (Cosmopolitan, Marie Claire, Grazia) om vervolgens naar haar eerste liefde Cosmopolitan terug te keren als Hoofdredacteur. Waarbij zij Cosmopolitan uitbouwde tot grootste millennial merk.

Met haar passie voor content in combinatie met haar commerciële achtergrond startte ze in 2018 de creatieve branded content hub ‘ Hearst Agency. Anne Marije heeft zich gespecialiseerd in content oplossingen, innovatie en performance. In 2020 werd zij Chief Commercial Officer waarbij zij de B2B afdeling overziet. In 2021 is deze afdeling uitgebouwd met Hearst Live waar brand experiences in de vorm van events worden bedacht en georganiseerd.

Hearst Netherlands is een multimediabedrijf dat gelooft in de kracht van content en de consument centraal stelt. We willen met onze producten en diensten onze consumenten helpen om meer uit het leven te halen. Waar data een belangrijk onderdeel is van de media business, zien we een nieuwe ontwikkeling. De doelgroep in beweging brengen; een experience bieden. In een tijd waar er intense concurrentie is op aandacht, moeten we steeds beter worden om impact te hebben op doelgroepen. We weten dat mensen zich niet meer in één keer verbinden aan een merk, dit gaat in stapjes. Met ons user inspired content model maken we branded content die informeert, inspireert en vervolgens activeert. We laten in de presentatie inzichten, methoden, cases en learnings zien waarmee je met een content campagne een doelgroep in beweging zet.

Branded content maakt een grote ontwikkeling door. Hoe zou jij de status ervan momenteel omschrijven?
Content is onmisbaar geworden voor elk bedrijf. Op een groot mediacongres hoorde ik: als je niet in content zit, dan heb je een uitdaging.

Ik geloof dat je met Storytelling en een goede content strategie een band opbouwt met je doelgroep. De doelgroep wordt steeds kritischer en heeft behoefte aan authenticiteit en echtheid. Hier ligt voor ieder een kans om branded content naar de next level te brengen. Ik geloof heel erg in purpose content: het dienen van een hoger doel in samenwerking met verschillende partijen.

Wat zijn significante voorbeelden van briljante BC volgens jou en waarom?
Ik heb een heel oud voorbeeld wat ik nog steeds zo goed vind. De Lego Film. Een oud merk dat bij twee doelgroepen (kinderen en ouders) hun hart moet veroveren. Dit hebben ze met een tijdloos branded content concept in film vorm uitgebracht, met een hoog engagement en waardering. Met als gevolg dat de verkoop door het dak is gegaan. Dan heb je de belangrijke boxen aangetikt en het heel erg goed gedaan vind ik.

Is BC geaccepteerd door het publiek of zijn er nog valkuilen/uitdagingen?
Ik denk dat BC geaccepteerd is door het publiek mits goed uitgevoerd. Wij weten uit onze eigen cijfers bijvoorbeeld dat 82% van onze Hearst Netherlands lezers onze branded content inspirerende content vindt. Alles wat wij redactioneel leren, passen we commercieel toe. Zo blijven wij onszelf en onze content ontwikkelen, want onze doelgroep is steeds in beweging. Ik begrijp dat veel merken graag hun product in een kop willen zien, maar als het niet natuurlijk is en te veel gepusht dan voelt de doelgroep het aan en werkt de boodschap minder.

Wat is in het kort jouw verhaal op BCE en waarom moet iedereen komen luisteren?
Ik vind content het mooiste wat er is. Je kunt er zoveel mee. Wij leren ook elke dag en wat wij geleerd hebben, wil ik graag delen. Be Better Together.