[BC Event] De Langen: ‘Branded content die logisch, relevant, informatief en/of vermakelijk is, wordt geaccepteerd’

MarketingTribune organiseert ook dit jaar weer het het Branded Content Event. Op 10 mei is Ruud de Langen, Chief Growth Officer bij dentsu, keynote in DeFabrique te Utrecht. Een korte introductie.

Ruud de Langen gaat een samenvatting van de dag maken in een gesproken column voor het publiek. De Langen zit even leven lang in reclame en media. Begonnen bij Sky Radio en daarna een rollercoaster door van reclame (o.a. FHV/BBDO) en media (o.a. Mindshare en Talpa Network). Nu bij dentsu verantwoordelijk voor de groei van klanten en bedrijven over de drie servicelijnen heen (creatie, media, cxm).

Branded content maakt een grote ontwikkeling door. Hoe zou jij de status ervan momenteel omschrijven?
Op het meest impactvolle kanaal TV valt die grote ontwikkeling eigenlijk best mee. Al 5 jaar liggen de non spot bestedingen volgens Screenforce stabiel rond de 95-100 mln. Op de digitale kanalen loopt het wel een beetje uit de hand. Afgelopen jaar is ook de kwetsbaarheid van branded content duidelijk geworden. Sponsors van The Voice kunnen daarover meepraten.

Is BC voor jou als marketeer een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie en zo ja, hoe uit zich dat?
Voor veel merken is het bijna een standaard instrument geworden om in de zogenaamde midfunnel het merk in relevante context meer ruimte te geven om of meer informatie te delen en/of meer te bouwen aan bepaalde merkassociaties.

Wat zijn significante voorbeelden van briljante BC volgens jou en waarom?
Een klassieker is Canon met Het Perfecte Plaatje, branded content zit met een hoge sponsorfit daar in het hart van de content. Dat werkt het beste. Bovendien ziet Canon dat lange termijnsamenwerking resultaat-versterkend werkt. Wat verder over de grens vind ik de Pepsi Halftime show tijdens de jaarlijkse Superbowl finale écht briljant.

Is BC geaccepteerd door het publiek of zijn er nog valkuilen/uitdagingen?
Branded content die logisch, relevant, informatief en/of vermakelijk is, wordt in hoge mate geaccepteerd. Op dit moment zie je in sociale kanalen wel veel commentaar op sponsors die zich aan clubs, programma’s etc. verbinden die in opspraak zijn gekomen.

Wat is in het kort jouw verhaal op BCE en waarom moet iedereen komen luisteren?
De column is een samenvatting van de sprekers op het event, hopelijk op zo’n manier dat de essentie van de dag blijft hangen!